Skip to content

Kuidas Kratik endale nime sai?

Pea kõik on pidanud midagi või kedagi nimetama – olgu nimetatavaks kas laps, lemmikloom, kaisukaru, bänd, bränd või miski kuues.

2022. aastal otsustas Eestis kõige rohkem lapsevanemaid panna oma poeglastele nimeks Oskar, Sebastian, Mark, Hugo ja Robin ning populaarseimaks tüdrukutele antud nimedeks olid Sofia, Mia, Eva, Lenna ja Marta.

Ent kuidas sai meie lelutehas nimeks just Kratik? 

Enne emapuhkusele jäämist töötasin brändingu ning teenusedisainiga tegelevas ettevõttes Brand Manual ning sain seetõttu osa päris mitmest ettevõtte nimetamise protsessist.

Seega võtsin proffidest eeskuju ning püüdsin võimalikult sama teekonna läbi teha…

Esmalt panin kirja terve rea sõnu, mis laste, nutikuse, tegeluse, leiutamise, Montessori ja mänguga seonduvalt pähe turgatasid – näiteks on öökull teadupoolest tarkuse sümboliks (kuigi tõele au andes teevad varesed ökudele taibukuses pika puuga ära) ning nii väänasin öökulli sõna igasse võimalikku versiooni ja keelde… Pikka nimede loetellu lisandusid muuhulgas ululabubostrigo ning üükakk ehk öökulli ladina-, esperanto- ja võrukeelsed vasted ning Hedwig Harry Potteri tiivulise sõbra järgi. Suurte leiutajate ja katsetajate järgi said valikusse näiteks Leonardo ja Edison ning tarkusele viitasid sõnad nutiknupuk, flink (tark rootsi keeles), fiksu (tark soome keeles), smardu ja brait.

Kui minu mõtete lõngakera tühjaks oli rullunud, põrgatasin nimekirja Jorvenile, kes on üks mu parimaid sõpru, ent ühtlasi on tal alati ka erakordselt lennukad ideed. Nii saigi variantide loetelu õige pea tublisti täiendust – muuhulgas lisandusid potentsiaalsete nimede hulka elulelumontemorimatikinnoahsoopahantuuspujubämm!harisontägessoripläta-potsmasi jpt…

Kaks pead on kaks pead ning nii saime kahe pea peale kokku enam kui 60 nimevarianti… 

Kuidas nende hulgast nüüd see üks ja õige valida?

Heal lapsel on küll mitu nime, aga 60 nime on ühe ettevõtte jaoks ikkagi liiga palju. Nii häid lapsi loodetavasti ei olegi olemas.

Niisiis tuli esmalt appi kriitiline meel ja kustutas ära need mõttesähvatused, mis järele mõeldes nimeks ikkagi ei passinud… Näiteks on Pläta-Pots küll imevahva nimi, ent isegi eestlastele oleks selle kirjapildi selgitamine üksjagu väljakutsuv ning muukeelsed tegelased kukuksid ilmselt poole selgituse pealt pläta-potsti pikali. 

Seejärel tuli appi kõikvõimas internet ning jätsime valimist välja nimed, mis olid juba meie kaubaklassides regatud või mille domeenid (ee, eu, com) olid võetud. Nii jätsime hüvasti ka näiteks nimega Krutski, kuna Eestis on olemas juba samanimelised nii joogi- kui kiigetootjad.

Lõpuks jäi sõelale 13 valikut: ELULELU, ISESEIN, KRATIK, MASI, MONSORI, NIKKER, NIKRI, NUTIKRATT, PAHANTUUS, PUJU, SMARDU, TEGEL, VULPINE

Nende hulgast valis 20 potentsiaalset sihtgrupi esindajat või muidu toredat inimest oma 3 kõige lemmikumat (aitäh teile!) ning tihedast rebimisest väljus napi esikohaga Kratik, mis jagas poodiumit Elulelu ja Smardu nimevariantidega. 
Nõnda saigi meie lelutehas nimeks Kratik – justkui selline nunnu marakratt, kes teeb natukene pahandust, aga see ei tulene halbadest kavatsustest, vaid uudishimust ning mängulisest meelest 🙂

Enel